• Emma Van Coillie

Artikel: Netwerken is als een SOA

"Netwerken is een SOA (Sociaal Overdraagbare Aandoening), je start met één connectie en dit breidt dan uit naar andere connecties." - Filip Verstraete, BDO


Filip Verstraete, fervent netwerker, is ook meegenomen door de tsunami van COVID-19. Alles wordt afgelast, van maart tot december dit jaar. Er zijn geen fysieke netwerkevenementen, seminaries of beurzen terug te vinden. Vermoedelijk gaat er geen enkel grootschalig en fysiek evenement doorgaan in heel 2020. Tegelijk zijn er veel individuen en organisaties die steunen op de pilaar van netwerken, zoekende naar potentiële klanten of partners.


Op maandag 11 mei heeft Tierelier een webinar georganiseerd over netwerken. We hebben Filip Verstraete van BDO uitgenodigd als spreker, een expert in professioneel netwerken.

Hij heeft tips & tricks gedeeld en ook is hier de titel van dit artikel tot leven gebracht. Dit artikel is enerzijds een samenvatting, anderzijds onze eigen insteek op deze informatie.


Er zijn drie soorten netwerken.

  1. Persoonlijk netwerk: familie en vrienden

  2. Sociaal netwerk: online, gefaciliteerd door netwerkwebsites als Facebook, LinkedIn, Twitter…

  3. Professioneel netwerk: iedereen die te maken heeft met je persoonlijke ontwikkeling

De tool LinkedIn zit tussen nummer 2 en 3 in, wat een interessante mix is in tijden van COVID-19. In dit artikel praten we voornamelijk over punt 3.


Er zijn drie grote stappen in het netwerkverhaal.

  1. Nieuwe contacten leggen op (online) evenementen;

  2. Deze contacten opvolgen, stay in touch;

  3. Sluit de deal, haal wat je kan uit je netwerk.


We gaan het in dit artikel hebben over nummer 1, maar het echte werk begint eigenlijk pas vanaf stap 2.

Een belangrijke kanttekening is dat er veel tijd zit tussen stap 2 en 3. Commercieel gezien, moet je een persoon tussen de acht en tien keer zien voordat deze klant wordt. Een netwerk opbouwen doe je ook niet zomaar. Filip zegt dat de incubatietijd van een netwerk tussen de drie en de vijf jaar ligt. Zoals Filip het mooi verwoord, "Netwerken is zaaien." Netwerken is stoppen met verkopen, maar toch gekocht worden.


"March will go down in history as the biggest digital training course."

Jong en oud, welke job dan ook, iedereen heeft moeten leren werken met allerhande digitale tools. Het was een gigantische leerschool, want zonder deze tools kon je niet aan de slag. Als je eens kijkt naar de beurswaarde van Zoom bijvoorbeeld, zie je dat deze door corona gigantisch waardevol is geworden. Ondertussen hebben we dus de voor- en nadelen van thuiswerken ontdekt.


  • Communicatie tools lijst: Zoom, MS Teams, Facetime, Skype... Een mooi overzicht van beschikbare tools kan je vinden in dit artikel geschreven door Sanne Bekkema.


Networking in the World of E

Deze term duidt op het het internetverhaal, denk maar aan de term e-commerce als voorbeeld. Er worden ondertussen allerhande online alternatieven georganiseerd voor netwerkevenementen. Voorbeelden als virtual drinks, meetings... De vaststelling: nieuwe manieren van netwerken duiken razendsnel op.


Daarbovenop zijn er ook verschillende tools opgedoken om aan online prospectie te doen.



Netwerken?! Maar ik...

1. ken al genoeg mensen;

2. denk dat netwerken tijdsverlies is;

3. heb schrik om alleen te staan op deze evenementen.

"Great things never come from staying in your comfort zone!"


25 tips & tricks van Filip Verstraete om het onderste uit de kan te halen bij een netwerkevenement

Nummers met een (*) hebben aanvullende informatie onder de opsomming staan.


  1. Kom vroeg - Er is nog geen groepsvorming, er zijn nog aanwezigheidslijsten te vinden;

  2. Kampeer bij de uitgang - Je kan vroegtijdige vertrekkers onderscheppen;

  3. Bereid je voor - Download de aanwezigheidslijst, bekijk de sponsors;Mijd grote groepen - Breek de groep niet, zoek iemand die enkel en/of afwezig luistert;

  4. Mijd collega's - en breng je wederhelft niet mee;

  5. Hou bekenden voor het laatst;

  6. Vluchtweg - Je kan je collega's of bekenden gebruiken als vluchtweg bij een oninteressant gesprek, maar je kan ook bijvoorbeeld ook naar het toilet gaan;

  7. Business card - Neem er genoeg mee, vraag ze tijdig aan de andere partij (het kan meer gespreksstof opleveren);

  8. Roddel niet;

  9. Referenties - Vraag aan klanten of je ze mag gebruiken als referentie, gebruik ze niet zonder toestemming;

  10. Haal zelf geen drank - Vermijd de bar, hoe dichterbij, hoe lozer de beloftes worden;

  11. *Ga vroeg naar huis - Hoe later de avond, hoe meer drank er wordt geconsumeerd;

  12. Neem vandaag nog contact op - Binnen de 72 uur moet je contact opnemen;

  13. Drink met je linkerhand - Dan kan je met je rechterhand een hand geven (of een elleboog, COVID-19-style)

  14. Geef of iedereen of niemand een hand;

  15. Hou afstand - Vermijd de intieme zone;

  16. *Verzorg je uiterlijk - Je hebt 4 seconden nodig om een eerste indruk te vormen;

  17. Schrijf op je verkregen business cards - locatie, datum, wie heeft je gelinkt...;

  18. *Hou een database bij;

  19. Kies gepaste netwerkevenementen - Zoek naar interessante events waar jouw doelgroep te vinden is;

  20. Kies misschien voor een netwerkorganisatie - Hou wel rekening met de regel van gelijkheid, kies organisaties die op jouw doelgroep zijn gericht (filter bijvoorbeeld op leeftijdscategorie);

  21. Blijf actueel - Actua kunnen goede gespreksstarters zijn;

  22. Dress code - Pas je kleding aan naargelang de gelegenheid;

  23. Have fun - Geniet van het contact met elkaar, zeker na de gezondheidscrisis;

  24. Het online verhaal - De cijfers rond gebruik van sociale media vliegen de lucht in, maak daar gebruik van.


Aanvullende tips

12: Zet doelen. Blijf niet langer dan 2,5 uur en leg tussen de 5-10 waardevolle connecties. Je mag niet onderschatten hoe intensief netwerken is na een zware dagtaak.

17: Hou muntjes, zakdoeken en andere verzorgingszaken bij de hand.

19: Sla je contacten in een centrale plaats op:

  • Database tools lijst: SalesForce, MS Dynamics, TeamLeader, PipeDrive, HubSpot (goed voor individuen), SugarCRM, SuperOffice, PerfectView...


Heb jij nog aanvullingen op één van onze lijsten of op dit artikel? Laat het ons gerust weten!



19 views

0479 94 48 06

BTW BE 0743 644 461

Nelson Mandelaplein 2, 8500 Kortrijk, Belgium

©2020 door Tierelier